Saturday, May 26, 2012

Kisah Umrah: Budak kecil dan 5 pasang stokin

 Tadi saya pergi ke Mines Shopping Centre utk belikan Laptop for my youngest sister.. tengah2 jalan2 tu tetiba ade seorang lelaki .. bersluar jeans yang agak rock and pakai baju melayu dan berkopiah. Dia sapa kami supaya kami menderma utk dia..derma untuk ape entah tak sempat nak bace,, I didn't give him anything but my sis give some for him.. saya bukan tak nak bagi..saya rasa dia menipu.. kalau pun dia tak menipu kenapa nak minta sedekah macam tu..dia masih muda..kuat tidak cacat.. pergila buat kerja ape sekalipun.. asalkan halal.. selepas kejadian tu..I explain to my sis why I didn't give him anything.. I want he learns to work and not easily get money in that way.. lagipun Allah tak suka kita meminta2 sedekah macam tu selagi kita ni masih kuat.. n I told my sister one story when I was in Mecca..
Masa tu balik dari sembahyang subuh dari Masjidil Haram.. seperti biasa kita akan mengharungi kanak2 yang meminta sedekah.. kat depan sikit ade yg bukak jualan kat tengah2 jalan2.. and I found this one boy.. rasanye umur dia around 7-8years old.. dia tak mintak sedekah.. tapi dia hanya jual 5 longgok stokin aje. satu longgok ade 2pasang..satu longgok 5riyal..murah kan??  memang dalam hati nak cari stokin kebetulan jumpa budak lelaki tu.. so saya beli 3 longgok.. saya tak mintak tawar harga pun but I give him extra money coz dia sanggup kerja daripada minta sedekah..
semoga Allah memberi keberkatan ke atas rezeki dia dan di murahkan rezeki..
bukan saya kedekut utk memberi sedekah kepada org yg mintak sedekah tu.. tapi bagi saya..kalau saya bagi..akan menggalakkan lagi dia utk tidak bekerja dan bergantung hidup dengan meminta sedekah..

No comments: